ODBOR PRE UDRŽOVANIE TRATI
MALACKY - SLOVENSKO
(1. časť)
V polovici roka 1933 vyplnil ing. Jozef Paukert, prednosta Odboru pre udržovanie trati v Malackách, dotazník, ktorá bol zahrnutý do Pamätnej knihy obce Malacky I., kde opisuje aj históriu Odboru. Prinášam prvú časť jeho presného prepisu, kde hovorí o počiatkoch železničnej dopravy na Záhorí
"Nie
je už žiadných pamätníkov, ktorí by mohli podať správu o prvých dejinách
nášho odboru. Od jeho založenia uplynulo už 42 rokov. Žiadné chronologické
záznamy odboru z dob maďarského režimu sa nám nezachovaly a tak možno
zistiť len niekolko význačných letopočtov.
Pečiatka Odboru
Trať
Bratislava – Uh. Skalica – zemská hranica bola vybudovaná v roku 1891
a v roku 1892 predaná provozu. Volala sa „dráha – Moravská nížina“.
Pre udržovanie tejto železnice bol r. 1891 zriadený „Odbor pre udržovanie trati
v Uh. Skalici“ /Szakolczai osztálymérnökség/.
Súčasne
s touto traťou bola zriadená tiež odbočná trať Marchegg – Dev. Jazero –
Stupava.
V rokoch
1897 a 1898 bola vystavená dalšia trať tunajšieho odboru Trnava – Kúty –
Brodské – zemská hranica a táto dostala názov „Miestna dráha uhorská
severozápadní“.
Z neznámej
príčiny bol však odbor r. 1900 zrušený a jeho trati boly pridelené odboru
v Bratislave.
Roku
1908 – 1911 bola postavená nová železničná trať Uh. Ves – Zohor – Plav. sv.
Mikuláš, križujúca hlavnú trať ve stanici Zohor. Táto dráha bola nazvaná
„Miestna dráha Bratislavsko-župná“.
Po
dokončení tejto železnice bol r. 1911 znova zriadený odbor pre udržovanie trati
v Uh. Skalici, pridelené mu pôvodne aj nová trať a tam pôsobil až do
prevratu.
Ostatným
prednostom odboru za maďarskej správy bol Ing Eduard Boleman a jeho
námestníkom Ing Gustav Hamburger, terajší podnikatel stavieb v Uh.
Skalici."
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Prosím, diskutujte iba o téme príspevku a nezabudnite sa podpísať.