Touto stránkou chcem prispieť k poznávaniu a popularizácii dejín Záhoria, pričom budem klásť dôraz iba na seriózne a hodnoverné informácie s vylúčením mýtov, legiend a špekulácií. Moju snahu môžete podporiť svojimi komentármi, či poskytnutím akýchkoľvek informácií. Uvítam pripomienky k obsahu, k prekladom, odkazy na literatúru, pramene, podujatia...
Zároveň rád zverejním aj vaše príspevky (články, fotografie). K tomuto účelu slúži možnosť komentárov pod príspevkami alebo mailová schránka dejiny.zahoria1@gmail.com.
(Autorom všetkých článkov a prekladov, pokiaľ nie je uvedené inak, je PAVOL VRABLEC.)

pondelok, 1. augusta 2011

UDALOSTI

ŽELEZNIČNÉ NEŠŤASTIE 
PRI VEĽKÝCH LEVÁROCH V ROKU 1983

V Kronike obce Veľké Leváre II. sa na s. 214 nachádza záznam o vlakovom nešťastí pri Veľkých Levároch v r. 1983: „14. júna v noci medzi obcami Závod – Veľké Leváre sa stala železničná nehoda.

Rýchlik v plnej rýchlosti narazil do nákladného vlaku. Vagóny rýchlika boli prevrátené mimo koľajníc. Zranených cestujúcich ošetrili v nemocnici v Malackách a v Bratislave. Ostatných cestujúcich previezli autobusmi do Bratislavy na ďalší rýchlikový spoj.“ O tejto udalosti je možné si vyhľadať podrobnejšie informácie na internete.
Podľa nich k nehode došlo 11. júna a nie 14. júna, ako uvádza kronika. Vo štvrtok 10. júna večer vyrazil z Kutnej Hory (ČR) rýchlik R 1375 Transdanubium do Štúrova. V piatok v raňajších hodinách sa blížil k Veľkým Levárom. Pred železničnou stanicou Veľké Leváre bol odstavený pre drobnú poruchu na rušni nákladný vlak EPn 63 145, ktorý sa práve chystal rozbehnúť a pokračovať do stanice. Výpravca však vydal prichádzajúcemu rýchliku pokyn, že trať je voľná, predčasne.
Pre ranné hmly zbadali rušňovodiči rýchlika stojaci nákladný vlak len asi zo vzdialenosti 250 m. Jeden z nich vyskočil, ale druhý už nestihol. Rýchlik síce brzdil, napriek tomu narazil do nákladného vlaku asi rýchlosťou 90 km/h. Jeho lokomotíva vyletela z koľají a otočila sa o 180 stupňov. Osem vagónov vlakovej súpravy bolo poškodených, z nákladného vlaku 5 vagónov. Celková škoda bola viac ako 4 milióny korún. Nehoda si okrem mŕtveho rušňovodiča vyžiadala 42 zranených cestujúcich. Výpravca, ktorý si uvedomil zodpovednosť za tragédiu, sa obesil.
Po nehode bola trasa Kúty – Bratislava do nedele 13. júna uzavretá a vlaky boli odklonené cez Trnavu.
Robotníci z poškodeného vlaku odmontovali použiteľné časti. Zvyšky lokomotívy a dvoch vagónov nechali na mieste. Pri opravách trate v r. 1994 boli tieto zvyšky zasypané.

Spomienky, fotografie a akékoľvek informácie o tejto udalosti sú vítané.








Zdroje a fotografie:
Kronika obce Veľké Leváre II.
http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=601

2 komentáre:

  1. Dobrý den, k této tragické nehodě mám informace, pokud budete mít zájem o bližší tak mi napište na jupiterka999@seznam.cz. Vlakem jel můj táta a měla jsem s ním jet i já. Kdybych jela, už bych tady nebyla. První fotografie ukazuje rozlomený vlak tam jsme měli kupé. Táta tam však nebyl, šel do jiného kupé aby si zakouřil a tomu zachránilo život. Nevím, jak se dostaly tyto fotografie na internet. Mám doma originály a ty se nedostaly na veřejnost. To je vše. Hezký čas přeji. Martina

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ďakujem za spomienkové informácie k tejto udalosti. Ďalšie informácie sú v diskusii k článku na http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=601

    OdpovedaťOdstrániť

Prosím, diskutujte iba o téme príspevku a nezabudnite sa podpísať.